Narzikulova Firuza Botirovna

Professor | Doctor of Psychology (DSc)

 

 

medical psychology, mental hygiene, general psychology, experimental psychology

 

 

 

 

 

1986-1987 - Laboratory assistant in the physics and chemistry classrooms of the 64th school in Tashkent
1988-1991 - Librarian of the Tashkent City Central Library
199 -1996 - Geography teacher at school No. 39 in Samarkand
1996-1999 - Postgraduate student at Samarkand State Institute of Foreign Languages, specialty “Psychology”
2000-2003 - Personnel inspector of the Samarkand State Institute of Foreign Languages
2003-2010 - Lecturer at the Department of Pedagogy and Psychology, Samarkand State Institute of Foreign Languages
2010-2011 - And about. Associate Professor, Department of Pedagogy and Psychology, Samarkand State Institute of Foreign Languages
2012-2020 - Head of the Department of Pedagogy, Psychology and Educational Management, Institute of Retraining and Advanced Training of Public Education Workers of the Samarkand Region
2020-2023 - Associate Professor of the Department of Pedagogy, Psychology and Educational Technologies of the Regional Center for Retraining and Advanced Training of Public Education Workers of the Samarkand Region
2023 to present - Professor of the Department of Psychology, Faculty of Psychology and Socio-Political Sciences, Samarkand State University named after Sharof Rashidov

 

 

Narzikulova Firuza Botirovna – Doctor of Psychology, Professor of the Department of Psychology. In 2009, the topic of the dissertation research of a candidate of sciences was: “Historical and theoretical analysis of the psychological ideas of Abu Ali ibn Sina,” 19.00.01 – History of Psychology. General psychology. Specializing in personality psychology. Topic of dissertation research (DSc) in 2023: “Improving the socio-psychological conditions for the development of a teacher’s professional and image potential”, 19.00.05 - social psychology. Specializing in ethnopsychology. Author of more than 200 scientific publications, including 3 monographs, 9 textbooks and teaching aids.

 

 

"1. Нарзикулова Ф.Б. Когнитивный компонент в профессиональной деятельности учителя в контексте совершенствования психологического знания. // «Современные тренды в профессионально-педагогическом образовании» - Сборник научных статей Международной научно-практической конференции 20 апреля 2023 г., Екатеринбург – С. 66-71
2. Narzikulova F. B. Psychological Content Effective Professional Activity of A Teacher, in the Context of Modeling Image Potential // Journal of Chemical Health Risks www.jchr.org JCHR (2023) 13(4), 1745-1752 | ISSN:2251-6727 https://doi.org/10.52783/jchr.v13.i4.1250
3. Нарзикулова Ф.Б. Мodel of the structure of professional and image potential of a modern teacher. // Journal of Positive School Psychology// - 2022. - № 8 (6) - Р. 4152-4160. (indexed by Scopus)
4. Нарзикулова Ф.Б. The professional and image potential of a primary school teacher as a condition for successfully overcoming psychological barriers to teaching.// Oeconomia Copernicana // - 2022. - №13 (3) - Р.1670 – 1678. (indexed by Scopus)
5. Нарзикулова Ф.Б. Моделирование структуры профессионально-имиджевого потенциала современного учителя начального образования, в процессе подготовки и разработке эмпирического исследования. // Международный, Белорусско-Узбекский научно-методический журнал // - 2022, - № 2 – С.154 – 162.
6. Нарзикулова Ф.Б. Formation of the model image of a modern teacher in the system of professional development. // Psychology And Education - 2021. - № 58 (1) - P. 5385-5389. (indexed by Scopus)
7. Нарзикулова Ф.Б. Structural components of the professional image of a modern teacher, promoting overcoming psychological barriers. // Psychology And Education - 2021. - № 58 (3) - P. 1712-1717. (indexed by Scopus)
8. Нарзикулова Ф.Б. Когнитивный подход в совершенствовании социально-психологических условий развития профессионально-имиджевого потенциала учителя. // Journal NX – многопрофильный экспертный журнал - 2021 - С. 1-6. (indexed by impact factor 7.223)
9. Нарзикулова Ф.Б. Социально-психологическая модель и условия развития профессионального имиджа учителя в последипломном образовании. // Вестник интегративной психологии. РОССИЯ. - 2020. - № 20. - С. 89 -93. (19.00.00; №2).
10. Нарзикулова Ф.Б. Определение природы имиджа в философии древних мыслителей как элемент культуры в контексте историко-теоретического анализа. // Психологические основы изучения языков и культур. РОССИЯ– 2020. – т. 7, № 3. – С. 64-69.
11. Нарзикулова Ф.Б. Socio-psychological model of development of a professional image of a teacher. // International Journal of Psychosocial Rehabilitation - 2020. - т. 24, № 08. - P. 9714-9720. (indexed by Scopus)
12. Нарзикулова Ф.Б. Socio-psychological model of development of a professional image of a teacher. // International Journal of Psychosocial Rehabilitation - 2020. - т. 24, № 4. - P. 2047-2054. (indexed by Scopus)
13. Нарзикулова Ф.Б. Model of implementation of the development system of the professional teacher’s image in postgraduate education. // International Journal of Applied Research - 2020. - № 6 (5). - P. 82-85. (indexed by impact factor 5.2)
14. Нарзикулова Ф.Б. Сущность профессионального имиджа и его структурных компонентов. // Вестник интегративной психологии. РОССИЯ. - 2019 - № 18. - С. 150-153. (19.00.00; №2).
15. Нарзикулова Ф.Б. Роль профессионального поведения педагога в формировании педагогического имиджа. // European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. – 2019. – т. 7, № 10. – С. 69-72. (19.00.00; №2).
16. Нарзикулова Ф.Б. Педагогическая позиция и педагогическое сознание как условие формирования профессионального имиджа учителя начальных классов. // European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. – 2019. – том 7, № 10. - С. 19-22. (19.00.00; №2).
17. Нарзикулова Ф.Б. Природа имиджа - как элемент культуры в философии древних мыслителей. //European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences - 2019. – т. 7, № 12. - С. 150-153. (19.00.00; №2).
18. Нарзикулова Ф.Б. Психологическая характеристика педагогического имиджа. // Materials of the xv international scientific and practical conference. - Warszawa. - 2019. - P. 58-62.
19. Нарзикулова Ф.Б. Современное понимание профессионального имиджа и его структура.// Когнитивные исследования в образовании [Электронный ресурс] : сб. науч. ст. / Урал. гос. пед. ун-т ; под науч. ред. С. Л. Фоменко; общ. ред. Н. Е. Поповой. – Электрон. дан. –
Екатеринбург : [б. и.], 2019. – 1 электрон. опт. диск (CD-ROM). СТР. 375-379
20. Нарзикулова Ф.Б. Сущность профессионального имиджа и его структурных компонентов. // ВЕСТНИК ИНТЕГРАТИВНОЙ ПСИХОЛОГИИ. Международная Академия Психологических Наук. Журнал для психологов. № 18, 2019 год. РОССИЯ.- СТР. 150-153.
"