O'zlari uchun hech bo'lmaganda ozgina bo'sh vaqt topish uchun zamonaviy ota-onalar ko'pincha farzandlarini televizor ekranlari yoki monitorlar oldida o'tirg’izib qo’yishadi. Ekranga maftun holda qarab turgan bola ota-onada mehr va zavq tuyg‘usini uyg‘otadi: “Ofarin! U fitnaga qanchalik ehtiyotkorlik bilan amal qiladi! Bu hayratning ortida nima bor? Tomosha qilish haqiqatan ham chaqaloq uchun foydalimi? Va umuman, zamonaviy animatsiyalar qanchalik xavfsiz?” Animatsion film san'atning bir turi bo'lib, uning asosiy elementi animatsiya texnikasi hisoblanadi. Bugungi kunda animatsiya yuqori daromadli biznes bo'lib, birinchi navbatda foyda olishga qaratilgan va ko'pincha masalaning axloqiy tomoni faqat ushbu biznes bilan shug'ullanadigan odamlarning vijdoniga bog'liq. Farzandlarimiz ekranga qaraganlarida aynan nimani o'zlashtirayotganini tushunish uchun biz, kattalar, bu san'atni tushunishimiz kerak.

    Shifokorlar quyidagilarga ishonishadi: 2-3 yoshgacha, multfilmning mazmuni bola tomonidan idrok etilmaydi; 3 yilgacha vizual tizim hali ham shakllanmoqda va animatsiyalarni tomosha qilish bolaning vizual funktsiyasini shakllantirish va rivojlantirish jarayonini buzadi;  3 yoshgacha bo'lgan bolalar multfilmlarni tomosha qilish markaziy asab tizimining ortiqcha yuklanishiga olib keladi, bu esa giperaktivlik yoki letargiyaga olib keladi;   animatsion filmlarni erta ko'rish nutq rivojlanishining kechikishiga olib keladi;  bola ota-onalar bilan jonli muloqot qilish o'rniga televizor ekranidan yetishmayotgan his-tuyg'ularni qabul qilganda, diqqat yetishmasligi buzilishining rivojlanish xavfi ortadi. Bolalar multfilmlarni qancha vaqt tomosha qilishlari mumkin? Ajablanarlisi shundaki, bugungi kunda barcha onalar va otalar Jahon sog'liqni saqlash tashkiloti tomonidan tavsiya etilgan me'yorlardan xabardor emaslar. Misol uchun, 0 yoshdan 3 yoshgacha bo'lgan bolalarga teledasturlarni umuman ko'rish taqiqlanadi; 3 yoshdan 7 yoshgacha - kuniga 30 daqiqagacha; 7 yoshdan 10 yoshgacha - kuniga 30-50 daqiqa; 11 yoshdan 18 yoshgacha - kuniga 1-3 soat. Mabodo multfilm notanish bo'lsa, uni o'zingiz tomosha qiling, xavfsiz ekanligiga ishonch hosil qiling va shundan keyingina chaqaloqni taklif qiling.   Farzandingiz animatsiyani birinchi marta tomosha qilganda, kattalar ishtirok etishi kerak! Va tomosha qilgandan so'ng, birgalikda tomosha qilgan filmni muhokama qiling. O'g'il yoki qizingizga syujetni qayta aytib bering, qahramonlarni baholang, qiziqarli qo'shiqning so'zlarini takrorlang! Bu uning nutqini, xotirasini rivojlantiradi, u tahlil qilishni, umumlashtirishni, o'z fikrini ifodalashni o'rganadi. Ota-onaga aylangan barcha kattalar televizor ekrani yoki monitordan kelayotgan ma'lumotlarning bolaga ta'sirini bilishmaydi. Ular bolalar uchun multfilmlarni o'yin-kulgi deb bilishadi va boshqa hech narsa emas. Darhaqiqat, multfilm qahramonlarining bola tarbiyasiga ta'siri shunchalik kattaki, uni rad etib bo'lmaydi. Zamonaviy yuqori texnologiyali sharoitda biz farzandlarimiz uchun qachon va nimani tomosha qilishni tanlash imkoniyatiga egamiz. Bu imkoniyatdan foydalanib, ota-onalar farzandi uchun mas'ul ekanini tushunishlari kerak. Multfilm olib yuradigan har qanday ma'lumot bolaga ta'sir qiladi, uning nutqiga, xulq-atvoriga, kayfiyatiga va oxir-oqibat, uning atrofidagi dunyoni tushunish va idrok etishga ta'sir qiladi.

    Yaxshi multfilm har doim yaxshilikni o'rgatadi.Animatsion film qahramonlari chiroyli va imkon qadar haqiqatga yaqin chizilgan. Bolaga tanish hayvonlarni, odamlarni, ulardagi narsalarni tanib olish qiyin bo'lmaydi, ular nomutanosib hayvonlarga o'xshamaydi. Salbiy xarakter har doim jazolanadi. Uning yordami bilan multfilmda jamiyatda qabul qilinmagan xatti-harakatlarni (masalan, kattalarni hurmat qilmaslik, ochko'zlik, qo'rqoqlik, dangasalik) ko'rsatish oson, bunday xatti-harakatlar nima uchun qabul qilinmasligini tushuntirish va oxirida salbiy xarakterni qayta tarbiyalash. Bunday holda, bola vizual ta'lim darsini oladi. Yaxshi multfilmda har doim ikkita qarama-qarshilik mavjud: yaxshilik va yomonlik. Bu ikki tushuncha aniq ajratilgan va bola tomonidan osongina tanib olinadi. Ular bosh qahramonga ma'lum ta'sir ko'rsatadi. Bu qarama-qarshi tushunchalar misollar bilan ko'rsatilgan: do'stlik, o'zaro yordam, sevgi yordami ("Eng katta do'st", "Leopold mushuk" multfilmlarida) va g'azab, ochko'zlik, hasad qanday zarar etkazishi ("Treasure Island", " Ochko'zlik haqidagi ertak" va boshqalar).

    Muayyan yoshga to'lmagan bolalar yaxshilik va yomonlik tushunchalarini tahlil qila olmaydi va falsafiy yondashadi. Shuning uchun yaxshi va yomonni tasvirlashda aniqlik va ravshanlik zarur. Ularning aniq ajratilgan multfilmidan bola jamiyatda qabul qilingan asosiy qadriyatlar haqida tasavvurga ega bo'ladi. Yaxshilikning yovuzlik ustidan g'alabasi yosh tomoshabinlar uchun juda muhim, chunki ular misollar orqali yaxshilik, adolatli tamoyillarga amal qilish ular xohlagan narsaga erishishga yordam berishiga va agar siz yovuz, yomon bo'lsangiz, sizni qoralaydi va jamiyatda qabul qilinmaydi. Yaxshi multfilmda salbiy qahramonning roli aniq bo'lishi kerak: u dushmanlik, qoralash sabab bo'lishi kerak. Tashqi ko'rinishiga ko'ra, bola aniq aniqlashi kerak: bu qahramon salbiy. Syujetning rivojlanishi davomida u yaxshi qahramon tomonidan mag'lub bo'lishi yoki yaxshilik ta'sirida qayta tarbiyalanishi kerak. Bunday misol bolaga nima yaxshi va nima yomonligini aniq ko'rsatib beradi va xulosa chiqarishga o'rgatadi. Farzandlaringiz filmda yaxshilikdan yomonlikni ajrata olsalar, haqiqiy hayotda ham buni qila oladilar. Yaxshi multfilm qo'pollikni o'z ichiga olmaydi, yomon did va qo'pollikni me'yor sifatida qabul qilishga tayyorlanmaydi, balki estetik didni tarbiyalaydi va go'zallikka o'rgatadi.     Agar animatsion filmda sevgi hikoyasi bo'lsa, unda u yuksak, jo'shqin, poklik bilan namoyish etilishi kerak. Syujet bolaning jinsiy aloqaga erta qiziqishini keltirib chiqarmasligi kerak. Bunday narsalar ma'lum bir yoshga qadar yashirin bo'lishi kerak. Yaxshi multfilmda qahramonlarning nutqi to'g'ri, so'kinish va jargonni o'z ichiga olmaydi. Ranglarning yorqinligi va ekranning miltillashi idrok etish uchun muhimdir. Bola qanchalik kichik bo'lsa, ekran shunchalik "tinch" bo'lishi kerak. Xuddi shu talablar tovush dizayni uchun ham qo'llaniladi: film uchun musiqa chiroyli, yengil, o'tkir hayajonli tovushlarsiz bo'lishi kerak.

    Bolalar uchun mo'ljallangan barcha zamonaviy animatsion filmlar bolada ijobiy xarakter xususiyatlarini tarbiyalashga qaratilgan emas. Ulardan ba'zilari salbiy ta'sir ko'rsatadi: tajovuzkorlik, shafqatsizlik, zaiflarga salbiy munosabat, oqsoqollarga hurmatsizlik va boshqalar. Bunday "asarlar" ni ko'rgandan so'ng, bolada tajovuzkorlik, shafqatsizlik namoyon bo'ladi. Bunday multfilmlarning murakkab bo'lmagan syujetlari tasavvurning rivojlanishiga, mantiqiy xotiraga, tasavvurni jamlash qobiliyatiga to'sqinlik qiladi. Barkamol nutqning yetishmasligi chaqaloqning nutq qobiliyatini rivojlantirishga zarar etkazadi. Bu multfilmlarda mantiqiy hikoya yo‘q. Sizning o'g'lingiz yoki qizingiz multfilm nima haqida ekanligini ayta olmaydi (masalan, "Winx"), qahramonlar haqiqiydan yiroq ko'rinishga ega, ular xunuk, nomutanosib ravishda tasvirlangan (masalan, "Futurama").Bunday multfilmlarda salbiy va ijobiy qahramonlar aniq belgilanmagan. Ko'rish davomida bola qahramonlarning qaysi biri ijobiy, qaysi biri salbiy ekanligini aniqlash qiyin. Buni tushunmasdan, bola qahramonni baholashi va unga ergashish uchun obyektni tanlashi qiyin. Salbiy qahramonlarning xatti-harakatlari jazolanmaydi va ularning yomon xulq-atvori maqsadlarga erishishga olib keladi (masalan, "Masha va ayiq" multfilmida qahramon Mashaning injiqliklari maqsadlarga erishadi - u xohlagan narsasini oladi). Bolalarni tarbiyalash uchun yomon bo'lgan multfilmda ota-onalar salbiy tomondan ko'rsatilishi mumkin. Masalan, ular ayanchli, tor fikrli sifatida tasvirlangan. Bosh qahramon esa o'z irodasini inkor etish orqali ezgu maqsadga erishadi. Bunday lahza yosh avlodda kattalarga hurmatsizlik, keksa oila a'zolarining yaxshi maslahatlariga qarshi chiqish istagini uyg'otadi. Ko'pincha bunday animatsiyalarda siz qo'pol nutq, jargon eshitishingiz mumkin. Umumiy qabul qilingan ideallar va xatti-harakatlar normalariga hurmatsizlik targ'ib qilinadi. Erkak belgilar erkalangan va zaif ko'rsatilgan; ayol - jasur, dadil. Bunday multfilmni tomosha qilgandan so'ng, "qizlarni himoya qilish kerak" iborasi bolaga tushunarsiz bo'lib tuyuladi. Agar dizayn haqida gapiradigan bo'lsak, unda bunday multfilmdagi ranglar zaharli darajada yorqin va tez-tez miltillash va ekranning miltillashi ko'zni gipnoz qiladi, musiqiy hamrohlik o'tkir va baland ovozda tanlanadi. Ko'rgandan keyin: bolani tomosha qilish, nihoyat, multfilm chaqaloqqa qanday ta'sir qilishini tushunish uchun siz sertifikatlangan psixolog bo'lishingiz shart emas.

 

Hilolaxon Nuriddinova,

Samarqand davlat universiteti doktoranti.